Τα Μουσεία επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με το κοινό με τη βοήθεια της τεχνολογίας
Γράφει η Έλενα Κινδύνη, Σύμβουλος Επικοινωνίας, Υπ. Δημοσίων Σχέσεων Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου -Ευταξία
Τον περασμένο Μάιο πραγματοποιήθηκε στο Εδιμβούργο το MuseumNext, το μεγαλύτερο συνέδριο της Ευρώπης για τα ψηφιακά και κοινωνικά μέσα στον χώρο των Μουσείων, κατά τη διάρκεια του οποίου παρουσιαστήκαν οι εκτιμήσεις 250 ειδικών για τον τρόπο με τον οποίο τα Μουσεία μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση της τεχνολογίας.
Γράφει η Έλενα Κινδύνη, Σύμβουλος Επικοινωνίας, Υπ. Δημοσίων Σχέσεων Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου -Ευταξία
Τον περασμένο Μάιο πραγματοποιήθηκε στο Εδιμβούργο το MuseumNext, το μεγαλύτερο συνέδριο της Ευρώπης για τα ψηφιακά και κοινωνικά μέσα στον χώρο των Μουσείων, κατά τη διάρκεια του οποίου παρουσιαστήκαν οι εκτιμήσεις 250 ειδικών για τον τρόπο με τον οποίο τα Μουσεία μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση της τεχνολογίας.
Στόχος του συνεδρίου ήταν να αποτυπωθούν τα μέσα ενεργοποίησης για τη συμμετοχή και τον ενθουσιασμό όλου του κόσμου . Η συμμετοχή όλων των κοινωνικών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων και των επισκεπτών των Μουσείων , εξασφαλίζεται μέσα από τη χρήση των ψηφιακών και κοινωνικών μέσων, που εκτείνονται από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έως τις εξειδικευμένες εφαρμογές για κινητά.
Από τις ανακοινώσεις και παρουσιάσεις του συνεδρίου προέκυψαν τέσσερις κατευθύνσεις, στις οποίες θα πρέπει να κινηθούν τα Μουσεία ώστε να μην βρεθούν στο περιθώριο, δεδομένου ότι η νέα ψηφιακή γενιά δεν είναι πια απλός καταναλωτής πολιτιστικών αγαθών, αλλά θέλει να συμμετέχει ενεργά στην παραγωγή και τη διανομή τους:
Αποδιαμεσολάβηση-Το Μουσείο ως παραγωγός μέσων: πέρα από τα εκθέματα και τη διοργάνωση εκδηλώσεων, το κάθε Μουσείο παράγει και διανέμει οπτικοακουστικό περιεχόμενο και δημιουργεί τα δικά του μέσα και διαύλους χωρίς να απαιτείται η συνδρομή παραδοσιακών διαμεσολαβητών
Ενθάρρυνση της συμμετοχής και διαδραστικότητα: Το κοινό δεν παρακολουθεί παθητικά, αλλά συμμετέχει ενεργά και αφήνει το δικό του στίγμαΨηφιακή Αφήγηση (‘digital storytelling’): το τέλος των δελτίων τύπου, όπου οι συλλογές και οι εκδηλώσεις του κάθε Μουσείου παρουσιάζονται με φωτογραφίες και βίντεο
Στρατηγική για την αξιοποίηση των κινητών (‘no mobile strategy is no future strategy’): το κινητό είναι πανταχού παρόν και μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο μάθησης και επικοινωνίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη
Τα Μουσεία τα οποία έχον ήδη αποπειραθεί να κινηθούν στο παραπάνω πλαίσιο παρουσίασαν μερικές πολύ ενδιαφέρουσες δράσεις:
- Εφαρμογή ολιστικής στρατηγικής νέων μέσων: Τα ψηφιακά μέσα αφορούν ολόκληρο τον οργανισμό και όχι μόνο ένα τμήμα, το οποίο έχει επιφορτιστεί με τη διαχείριση του Άνοιγμα προς όλους, στη λογική του «όταν αγαπάς κάτι πρέπει να το αφήνεις ελεύθερο». Πρακτικά αυτό προκύπτει από την ψηφιοποίηση των συλλογών και τη διάθεση τους στο διαδίκτυο, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες να σχολιάζουν και να αξιολογούν τα αντικείμενα (με τη χρήση ενός κουμπιού με τη μορφή ‘like’ του Facebook ή αστερίσκων του YouTube)
- Οι χρήστες του διαδικτύου ως επιμελητές εκθέσεων –crowd curated exhibition
- Ψηφιακή αφήγηση: χρήση φωτογραφιών και βίντεο από εκθέσεις ή εκδηλώσεις για την δημιουργία μιας ιστορίας με οπτικοακουστικό υλικό από το ίδιο το προσωπικό και τους επισκέπτες του Μουσείου. Υπάρχει η δυνατότητα να δημοσιευθεί (να αναρτηθεί ) στο διαδίκτυο ώστε να τη μοιραστούν ή/και να τη σχολιάσουν οι δημιουργοί και οι υπόλοιποι χρήστες
- Χρήση Google ή/και Wikipedia μέσα στο Μουσείο ώστε οι επισκέπτες να αναζητούν μόνοι τους επιπλέον πληροφορίες
Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία «δικτυώνεναι»
Στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών παρακολουθούμε αυτές τις εξελίξεις και έχοντας την πεποίθηση ότι το Μουσείο έχει μια δυναμική, δημιουργούμε ενεργές διαδικτυακές κοινότητες , που τις κινητοποιούμε ώστε να γίνουν «πρεσβευτές» του έργου μας. Έχοντας δημιουργήσει ήδη ένα εσωτερικό δίκτυο «πρεσβευτών» χρησιμοποιούμε καθιερωμένες ψηφιακές πλατφόρμες (Facebook, Twitter, Blogger) για τη διευκόλυνση και τη συμμετοχή όλων.
Καθιερώσαμε τον θεσμό του Curator’s Tip, όπου κάθε εβδομάδα οι επιμελητές του Μουσείου επιλέγουν το αγαπημένο τους αντικείμενο από τις συλλογές μας, ενώ οι φωτογραφίες και η περιγραφή των επιλεγμένων αντικειμένων βρίσκονται διαθέσιμα στο flickr. Μέσω του Scoop.it βρίσκονται συγκεντρωμένα όλα τα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο σχετικά με τις δραστηριότητες του Μουσείου, ενώ σε μια ξεχωριστή ενότητα με τον τίτλο Museums Around the World συγκεντρώνουμε τα νέα από τα Μουσεία όλου του κόσμου με έμφαση στα Μουσεία Πόλεως (CAMOC). Στα άμεσα σχέδια μας είναι ένα κανάλι στο YouTube όπου θα δημοσιεύονται οι διαλέξεις στο Μουσείο μας και σύντομα video blogs, τα οποία φιλοδοξούμε να αποτελέσουν ένα αποθετήριο γνώσης διαθέσιμο σε όλους.
Προχωρούμε στη δημιουργία της δικής μας ψηφιακής αφήγησης και σας καλούμε να ενημερωθείτε, να μας συναντήσετε & να μιλήσετε μαζί μας κάθε μέρα όλη μέρα από όπου και εάν βρίσκεστε:
Στο Facebook: Athens City Museum
Στο Twitter: @AthenCityMuseum
Στο Blog: http://athenscitymuseum.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου