Κυριακή, 12 Ιουνίου 2011

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ για την περιοδική έκθεση με έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Δύναμις-Ποίηση, Ευαγγελισμός»

γράφει η Μαρία Τσιολάκη (Αρχαιολόγος-Ειδικός Διδακτικής στα Μουσεία, Επιμελήτρια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου)

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, πριν από ενάμιση χρόνο (9 Δεκεμβρίου 2009-1η Φεβρουαρίου 2010) παρουσίασε τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Ευαγγελισμός», δωρεά της οικογένειας Παπαστράτου. Με επίκεντρο τον πίνακα αυτόν, οργανώθηκε έκθεση με ανάλογα έργα του ιδίου ζωγράφου, που παραχωρήθηκαν προσωρινά στο Μουσείο από την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τη Συλλογή της Εθνικής Τραπέζης και από σημαντικές ιδιωτικές Συλλογές.

Από τη σύγκριση των δύο «Ευαγγελισμών» (Μουσείου Πόλεως Αθηνών / Συλλογή Εθνικής Τραπέζης) με τα έργα «Δύναμις - Ποίηση» (Συλλογής Εθνικής Τραπέζης / ιδιωτικής Συλλογής), δόθηκε η ευκαιρία στους μελετητές να προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου ενός ζωγραφικού έργου. Το προσχέδιο της Εθνικής Πινακοθήκης λειτούργησε ως ερέθισμα για το κοινό, προκειμένου να αντιληφθεί την αρχική σύλληψη του καλλιτέχνη.

Οι συμμετέχοντες στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο σχεδιάστηκε για παιδιά και νέους από 10 έως 18 ετών, είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο είναι δυνατόν να αποδοθεί αφαιρετικά ένα κλασικό χριστιανικό θέμα, χωρίς να χάσει την ιερότητα και την πνευματικότητά του.

 Η φωτογραφία της Μονής Ζωοδόχου Πηγής στον Πόρο, που πλαισίωσε την έκθεση λειτούργησε καταλυτικά για την ανάγνωση του ζωγραφικού έργου. Μελετώντας το τοπίο που ενέπνευσε το ζωγράφο, τα παιδιά εξάσκησαν την παρατηρητικότητά τους και προσπάθησαν να προσεγγίσουν τον τρόπο,  με τον οποίο ο Παρθένης μετέτρεψε της αυλή της Μονής σε σκηνικό ζωγραφικό βάθος.

Ο συμβολισμός των δύο έργων με τίτλο «Δύναμις - Ποίηση» προβλημάτισαν τους νεαρούς επισκέπτες, ενώ το μεγάλων διαστάσεων  προσχέδιο  του ομώνυμου πίνακα της ιδιωτικής Συλλογής, ίσων διαστάσεων με το τελικό έργο (3,19 x 1,60 μ.),  συνετέλεσε στην αναγνώριση της πορείας ενός ζωγραφικού δημιουργήματος, από το εργαστήριο ως τις αίθουσες ενός μουσείου.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 500 μαθητές και συνοδοί εκπαιδευτικοί, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ το επεξηγηματικό  φυλλάδιο, που εκδόθηκε για την περίπτωση, κέντρισε το ενδιαφέρον για περαιτέρω έρευνα και σπουδή των νέων και των ενηλίκων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου