Κυριακή, 12 Ιουνίου 2011

Curator's Tip: Κωνσταντίνος Παρθένης, «Ευαγγελισμός»

Κάθε εβδομάδα οι επιμελητές μας ξεχωρίζουν ένα αντικείμενο από τις συλλογές του Μουσείου και σας το περιγράφουν
Κωνσταντίνος Παρθένης, «Ευαγγελισμός». Ελαιογραφία σε μουσαμά, διαστάσεις: 75,5 x 72 εκ. Δεκαετία 1910.
Δωρεά Οικ. Σωτηρίου Παπαστράτου (mve_3885)

Από όλα τα θρησκευτικά θέματα, ο «Ευαγγελισμός» είναι το πρώτο που απασχόλησε τον Κωνσταντίνο Παρθένη εντατικά.Το θέμα ουσιαστικά γεννήθηκε στο παρισινό του εργαστήρι γύρω στα 1909-10.  Ο Παρθένης συνθέτει τα εικονογραφικά στοιχεία ενός αναγεννησιακού «Ευαγγελισμού» με μία βυζαντινή επεξεργασία του θέματος.

Στο πρώτο επίπεδο απεικονίζεται η Παναγία με την κεφαλή να κλίνει προς τα αριστερά και το δεξί βραχίονα διπλωμένο στο στήθος, σε στάση σεβασμού και υποταγής. Στο αριστερό της χέρι κρατάει τη ρόκα, που μέχρι πριν λίγο χρησιμοποιούσε. Απέναντί της, ο Άγγελος κατεβαίνει από τον ουρανό, κρατώντας τη λευκή του λύρα, αναγγέλλοντας το χαρμόσυνο νέο. Πίσω από την Παναγία, ένας λευκός κρίνος σε δοχείο και δίπλα μία γλάστρα με βασιλικό.


Το δεύτερο επίπεδο συνθέτουν αρχιτεκτονικά στοιχεία που παραπέμπουν σε νησιώτικη αυλή, μία εικαστική μεταφορά που, όπως εύστοχα παρατήρησε ο Ε. Ματθιόπουλος, ανήκουν στη εσωτερική αυλή της Μονής Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου.Όλες οι φόρμες παρουσιάζονται επιμηκυμένες, ενώ ένα πρασινογάλαζο χρώμα είναι διάχυτο παντού.Η τεχνική που χρησιμοποίησε ο Παρθένης είναι αυτή της ελαιογραφίας σε καμβά χωρίς επεξεργασία, έτσι ώστε να πετύχει αυτήν την διάφανη υφή και να δημιουργήσει μία μεταφυσική ατμόσφαιρα.Η σύνθεση αυτή δείχνει να φέρει, εκτός από επιρροές από τη βυζαντινή τέχνη, επιρροές από τη βιεννέζινη Sezession και τον Συμβολισμό.


Ο Παρθένης είχε δημιουργήσει οκτώ (κατά άλλους, ένδεκα) εκδοχές, από το 1909 έως και το 1924.
Η οικογένεια Σωτηρίου Παπαστράτου δώρισε το πολύ σημαντικό αυτό έργο ελληνικής ζωγραφικής στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών το 2008. 


Βιβλιογραφία
- Έλληνες Ζωγράφοι, Τόμος 2ος, 20ος αιώνας, εκδ. Μέλισσα, Αθήνα 1975
- Ε. Ματθιόπουλος, C. Parthenis, Αθήνα 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου