Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011

The Role of Volunteers in the Preservation of European Cultural Heritage


   The heart and mind of the entire event,
         Mrs. Evelyn Kaindl-Ranzinger
An International Conference took place in Graz, Austria, from October 19th to October 21st, 2011 dealing with: «European heritage in our hands». There were 44 representatives of Museums, Libraries, cultural organizations and institutions from 13 European countries (Austria, Greece, Holland, Belgium, Germany, United Kingdom, Hungary, Serbia, Finland, Russia, Italy, Slovenia, Spain) participating in the conference, which was organized by MUSIS (Museums and Collections in Styria/Austria) under the leadership of its Managing Director, Mrs. Evelyn Kaindl-Ranzinger. The only participants from Greece were the representatives of the Museum of the City of Athens – Vouros-Eutaxias Foundation, Dr Stavros I. Arvanitopoulos (Chief Curator) and Mr. Andreas Spyrou (Head of the Technical Department). 

One of the first day’s workshop teams


The representative of Europa Nostra,
Mrs. Laurie Neale
There were 22 papers, 2 workshops and a round table included in the Conference
program. The comprehensively examined subject was that of volunteering in cultural heritage in several European countries, either members of the E.U. or not, with or without consolidated social awareness. More specifically, the social role of Museums and other institutions in the 21st century was analyzed, as well as the main principles governing the volunteers’ activity, the factors that (must) define the latter’s relations with the cultural institutions to which they offer their voluntary work, the managing principles and the working conditions, the motives given to potential volunteers, knowledge-transfer (particularly from countries where voluntary work forms part of a long-standing tradition, e.g. the United Kingdom), legal matters, as well as the benefits brought to the cultural institutions as recipients of the work of volunteers.

A glimpse of the last day’s session, 
at the Austria Open Air Museum, Stűbing
In the context of the event, the participants had the opportunity to attend a guided tour to two particularly interesting Museums: the Austrian Open Air Museum of Stűbing, which includes a significant number of representative buildings reunited from various parts and regions of Austria, and to the Museum Sensenwerk (a former scythe production facility) in the village of Deutschfeistritz, where the entire process of water-driven manufacturing of agricultural tools of this kind is re-enacted in detail as while in operation (1849-1984).

Ο ρόλος του Εθελεντισμού στην Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ευρώπης

     Η ψυχή της διοργάνωσης,
     κ. Evelyn Kaindl-Ranzinger
Το τριήμερο 19-21 Οκτωβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε στο  Graz της Αυστρίας Διεθνές Συνέδριο με θέμα: «European heritage in our hands» (Η ευρωπαϊκή κληρονομιά στα χέρια μας). Στο συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε από την Εταιρεία για την Υποστήριξη των Μουσείων και των Συλλογών της Στυρίας (MUSIS) με επικεφαλής τη Διοικητική Διευθύντρια, κ. Evelyn Kaindl-Ranzinger, συμμετέσχον 44 εκπρόσωποι Μουσείων, Βιβλιοθηκών και πολιτιστικών οργανισμών και φορέων από 13 ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Ελλάδα, Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ουγγαρία, Σερβία, Φινλανδία, Ρωσσία, Ιταλία, Σλοβενία, Ισπανία). Μοναδική ελληνική παρουσία οι εκπρόσωποι του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία, Δρ Σταύρος Ι. Αρβανιτόπουλος (Γενικός Επιμελητής) και κ. Ανδρέας Σπύρου (Προϊστάμενος Τεχνικής Υπηρεσίας). 

Ομάδα από το εργαστήριο της πρώτης ημέρας


Η εκπρόσωπος της Europa Nostra
κ. Laurie Neale

Το πρόγραμμα του Συνεδρίου περιελάμβανε συνολικώς 22 ανακοινώσεις, 2 εργαστήρια (workshops) και μία στρογγυλή τράπεζα. Εξετάστηκε σφαιρικώς το θέμα του εθελοντισμού στον τομέα του πολιτισμού σε ποικίλες ευρωπαϊκές χώρες, μέλη ή μη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ανεπτυγμένη ή μη συνείδηση προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο. Συγκεκριμένως, αναλύθηκε ο ρόλος των Μουσείων και των άλλων φορέων στην κοινωνία του 21ου αιώνα, οι βασικές αρχές που διέπουν τη δράση των εθελοντών, οι παράγοντες που (πρέπει να)  καθορίζουν τη σχέση τους με τους πολιτιστικούς φορείς στους οποίους προσφέρουν την εργασία τους, οι αρχές οργάνωσης και οι συνθήκες εργασίας τους, τα κίνητρα που δίνονται στις διάφορες ομάδες δυνητικών εθελοντών, τα διδάγματα της έως σήμερα συσσωρευμένης εμπειρίας (ιδίως χωρών με μακρά παράδοση στον εθελοντισμό, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο), τα οφέλη του πολιτιστικού φορέα-αποδέκτη της εθελοντικής προσφοράς, ζητήματα νομικής φύσεως.  



Από τις εργασίες της τελευταίας ημέρας,
    στο Υπαίθριο Μουσείο του Stűbing
Στο πλαίσιο της όλης διοργάνωσης οι Σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν σε δύο
ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα Μουσεία: στο Υπαίθριο Μουσείο του Stűbing, το οποίο περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό αντιπροσωπευτικών κτισμάτων μεταφερμένων από τις ποικίλες περιοχές και τα κρατίδια της Αυστρίας, και στο Museum Sensenwerk (στο παλαιό εργοστάσιο παραγωγής δρεπανιών) στον οικισμό Deutschfeistritz, όπου παρουσιάζεται στην ολότητά της η διαδικασία κατασκευής των
αγροτικών εργαλείων με τη χρήση της υδατόπτωσης κατά τα έτη λειτουργίας της μονάδας (1849-1984).


Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Από το ‘μέλλον των Μουσείων’ στο ‘Μουσείο του Μέλλοντος’

Τα Μουσεία επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με το κοινό με τη βοήθεια της τεχνολογίας
Γράφει η Έλενα Κινδύνη, Σύμβουλος Επικοινωνίας, Υπ. Δημοσίων Σχέσεων Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου -Ευταξία


Τον περασμένο Μάιο πραγματοποιήθηκε στο Εδιμβούργο το MuseumNext, το μεγαλύτερο συνέδριο της Ευρώπης για τα ψηφιακά και κοινωνικά μέσα στον χώρο των Μουσείων, κατά τη διάρκεια του οποίου παρουσιαστήκαν οι εκτιμήσεις 250 ειδικών για τον τρόπο με τον οποίο τα Μουσεία μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση της τεχνολογίας.

Στόχος του συνεδρίου ήταν να αποτυπωθούν τα μέσα ενεργοποίησης για τη  συμμετοχή και τον ενθουσιασμό όλου του κόσμου . Η συμμετοχή όλων των  κοινωνικών  ομάδων,  συμπεριλαμβανομένων και  των επισκεπτών  των Μουσείων ,  εξασφαλίζεται  μέσα από  τη χρήση των ψηφιακών και κοινωνικών μέσων, που εκτείνονται από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έως τις εξειδικευμένες εφαρμογές για κινητά.

Από τις ανακοινώσεις και παρουσιάσεις  του συνεδρίου  προέκυψαν τέσσερις κατευθύνσεις,  στις οποίες  θα πρέπει να κινηθούν τα Μουσεία ώστε να μην βρεθούν στο περιθώριο, δεδομένου ότι  η νέα ψηφιακή γενιά δεν είναι πια απλός καταναλωτής πολιτιστικών αγαθών, αλλά θέλει να συμμετέχει ενεργά στην παραγωγή και τη διανομή τους:

Αποδιαμεσολάβηση-Το Μουσείο ως παραγωγός μέσων: πέρα από  τα εκθέματα και τη διοργάνωση εκδηλώσεων, το κάθε Μουσείο παράγει και διανέμει οπτικοακουστικό περιεχόμενο και δημιουργεί τα δικά του μέσα και διαύλους χωρίς να απαιτείται η συνδρομή παραδοσιακών διαμεσολαβητών
Ενθάρρυνση της συμμετοχής και διαδραστικότητα: Το κοινό δεν παρακολουθεί παθητικά, αλλά συμμετέχει ενεργά και αφήνει το δικό του στίγμα
Ψηφιακή Αφήγηση (‘digital storytelling’): το τέλος των δελτίων τύπου, όπου οι συλλογές και οι εκδηλώσεις του κάθε Μουσείου παρουσιάζονται με φωτογραφίες και βίντεο
Στρατηγική για την αξιοποίηση των κινητών (‘no mobile strategy is no future strategy’): το κινητό είναι  πανταχού παρόν και μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο μάθησης και επικοινωνίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη 

Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

Curator's Tip: Κωνσταντίνος Παρθένης, «Ευαγγελισμός»

Κάθε εβδομάδα οι επιμελητές μας ξεχωρίζουν ένα αντικείμενο από τις συλλογές του Μουσείου και σας το περιγράφουν
Κωνσταντίνος Παρθένης, «Ευαγγελισμός». Ελαιογραφία σε μουσαμά, διαστάσεις: 75,5 x 72 εκ. Δεκαετία 1910.
Δωρεά Οικ. Σωτηρίου Παπαστράτου (mve_3885)

Από όλα τα θρησκευτικά θέματα, ο «Ευαγγελισμός» είναι το πρώτο που απασχόλησε τον Κωνσταντίνο Παρθένη εντατικά.Το θέμα ουσιαστικά γεννήθηκε στο παρισινό του εργαστήρι γύρω στα 1909-10.  Ο Παρθένης συνθέτει τα εικονογραφικά στοιχεία ενός αναγεννησιακού «Ευαγγελισμού» με μία βυζαντινή επεξεργασία του θέματος.

Στο πρώτο επίπεδο απεικονίζεται η Παναγία με την κεφαλή να κλίνει προς τα αριστερά και το δεξί βραχίονα διπλωμένο στο στήθος, σε στάση σεβασμού και υποταγής. Στο αριστερό της χέρι κρατάει τη ρόκα, που μέχρι πριν λίγο χρησιμοποιούσε. Απέναντί της, ο Άγγελος κατεβαίνει από τον ουρανό, κρατώντας τη λευκή του λύρα, αναγγέλλοντας το χαρμόσυνο νέο. Πίσω από την Παναγία, ένας λευκός κρίνος σε δοχείο και δίπλα μία γλάστρα με βασιλικό.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ για την περιοδική έκθεση με έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Δύναμις-Ποίηση, Ευαγγελισμός»

γράφει η Μαρία Τσιολάκη (Αρχαιολόγος-Ειδικός Διδακτικής στα Μουσεία, Επιμελήτρια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου)

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, πριν από ενάμιση χρόνο (9 Δεκεμβρίου 2009-1η Φεβρουαρίου 2010) παρουσίασε τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη «Ευαγγελισμός», δωρεά της οικογένειας Παπαστράτου. Με επίκεντρο τον πίνακα αυτόν, οργανώθηκε έκθεση με ανάλογα έργα του ιδίου ζωγράφου, που παραχωρήθηκαν προσωρινά στο Μουσείο από την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τη Συλλογή της Εθνικής Τραπέζης και από σημαντικές ιδιωτικές Συλλογές.

Από τη σύγκριση των δύο «Ευαγγελισμών» (Μουσείου Πόλεως Αθηνών / Συλλογή Εθνικής Τραπέζης) με τα έργα «Δύναμις - Ποίηση» (Συλλογής Εθνικής Τραπέζης / ιδιωτικής Συλλογής), δόθηκε η ευκαιρία στους μελετητές να προβληματιστούν για την επιλογή του τίτλου ενός ζωγραφικού έργου. Το προσχέδιο της Εθνικής Πινακοθήκης λειτούργησε ως ερέθισμα για το κοινό, προκειμένου να αντιληφθεί την αρχική σύλληψη του καλλιτέχνη.